Terug naar Kaapstad, het rondje is compleet

19 december 2013 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Nadat we bij Umtata de verkeerde keuze hadden gemaakt door landinwaarts te rijden, in de hoop op beter weer, klaart het gelukkig wat op en gaan we weer richting de kust. Als we bij de kust aankomen is het heerlijk zonnig en vinden we bij toeval een paradijselijk strand en een huisje op een camping daarzo, heerlijk. De volgende dag direct weer verder richting Kaapstad want we moeten wel de pas er in houden om op tijd in Kaapstad te zijn. Het is veel rijden en gelukkig heeft Sylvia er ook veel plezier in. Die kan lekker rondkijken zo achterRob. Als we net weer op weg zijn komen we een grote springbok tegen. Het beest schrikt van ons en wil wegrennen maar links van de weg is een hoog hek en rechts allemaal prikkeldraad. Eerst springt hij in het hek, valt op de grond en rent dan, totaal in paniek, naar de andere kant. O nee! Mijn God, ik zie het dier al in het prikkeldraad hangen maar gelukkig springt hij er behendig tussendoor. Pfoeh.

In Jeffrey’s Bay houden we even een dag rust en gaan eens lekker op het strand liggen, lekker eten en drinken. Dit is echt een vakantiedorp en alle accommodatie is afgeladen omdat het vakantieseizoen is begonnen en de meeste Zuidafrikanen vakantie hebben. Veel reuring dus. In de hotels is meestal televisie, niet dat we er veel naar kijken maar vanwege het overlijden van Mandela is al sinds een week op alle drie de landelijke zenders, 24 uur per dag, Mandela herdenking. Na twee nachten gaan we verder over de Garden route langs de oostkust, grotendeels dezelfde route als op de heenweg en deze route is echt fantastisch. Door uitgestrekte naaldbossen, door velden en heuvels, langs de kust, rivieren en ravijnen. Je verveelt je geen moment. Als we om een uur of 4 een grote stortbui zien naderen zoeken we een hotelletje in het slaperige stadje Heidelberg. Alles is hier dicht, ook het enige hotelletje, met de naam Oppiehoek. (op de hoek) Er staat wel een telefoonnummer op de deur en als we dat bellen krijg ik een dame aan de lijn die ons telefonisch uitlegt dat daar en daar een raam op een kier staat. Daar moeten we sleutel nr. 4 van de vensterbank pakken en vervolgens legt ze uit hoe we binnen kunnen komen en de stroom moeten aanzetten. Het geld voor de kamer en de sleutel kunnen we ‘s ochtends achterlaten in de brievenbus. Geweldig toch?

De volgende dag maken we nog een stop in Hermanus. Dit is de allerbeste plek van Zuid Afrika om walvissen te zien. Ik heb ze al gezien maar Sylvia nog niet. Het is helaas geen goede tijd om walvissen te spotten en jammer genoeg voor Sylvia krijgen we ze niet te zien. De weg direct langs de kust is weer fenomenaal. Prachtig weer, een felblauwe zee, eilandjes en bergen, geniaal.

We komen heelhuids in Kaapstad aan en daarmee is het Rondje Afrika compleet. We nemen het er nog even lekker van, maken nog een laatste ritje rond het schiereiland van Kaap de Goede Hoop waar onze Hollandse voorvaderen ooit aan land kwamen. Natuurlijk ook nog even langs de pinguinkolonie in Simonstown die Sylvia nog niet had gezien. Wat een grappige beesten, zo behendig als ze door het water schieten om dan een beetje hulpeloos het strand op te waggelen. Nog even lekker relaxen op de prachtige stranden van Kaapstad en een beetje vakantie vieren. Daar was ik wel aan toe ;-) Nog wel even stressen, als ik mijn mannetje bel om te checken of het inschepen van de motor nog steeds volgens plan op de 18e is vertelt hij me doodleuk dat er een probleem is. De douane officier heeft geen tijd, hopelijk heeft hij de 19e tijd. Dat is dus de dag dat we ’s avonds naar huis vliegen. Gelukkig had ik een dag speling en ging alles uiteindelijk goed. Het krat dat ik op de heenweg had gebruikt was wel wat beschadigd maar kon ik na een paar uurtjes spijkeren gelukkig nog gebruiken. Alle papieren afgetekend, de motor staat weer in de container te wachten op verscheping naar Rotterdam.

Het Rondje Afrika zit erop. Ik heb super lekker gereden, bijna 18.000 km heb ik er op zitten, zonder ook maar een enkel probleem met de motor. Nog niet eens een lekke band. In Namibië heb ik de achterband en de olie gewisseld. Dat was alles. Zuid Afrika is behoorlijk westers met goede voorzieningen maar de andere landen waren aardig primitief. Vreemde gewaarwording ook om als blanke door een volledig zwarte wereld te reizen maar wat een mooie en vrolijke mensen ondanks de armoede. Ik heb schitterende landschappen doorkruist door 8 landen, mooie offroad routes gereden, prachtige mensen ontmoet, veel dieren gezien en een mooie finale samen met Sylvia. Kortom, geslaagd avontuur. Het zal wel weer even wennen worden in het koude Nederland.

Ik schrijf dit laatste stukje vanuit de bar van het vliegveld van Kaapstad, genietend van een laatste flesje Windhoek draught. Over een uurtje gaat ons vliegtuig. Tof dat jullie met mij/ons hebben meegenoten en heel erg bedankt voor al jullie warme reacties. Voor jullie allemaal hele fijne feestdagen gewenst en een goed nieuwjaar! Over en sluiten nu. Tot snel,

Sylvia en Rob

1. Paul:
    Hoi Ron (en Sylvia),

Ik heb weer geweldig genoten van je verhalen. Wat een mooi avontuur. Jammer voor je (en al je volgers) dat het alweer voorbij is. Ik wens julie fijne feestdagen en een avontuurlijk 2014.

Groet,
    Paul.
  2. Johan Peters:
    Hallo Sylvia en Rob,

Geweldig dat jullie samen een stuk van dat deel van de wereld hebben doorkruist. Een verademing ook, dat er dit maal een betrouwbare motor in het spel was (scheelt heel wat fijne reisdagen). Jammer dat er geen mooie reisverhalen meer verschijnen vanuit Afrika. Fijne feestdagen in Nederland en de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Groet, Johan
  3. Oscar wigard:
    20 december 2013
    he Rob, jullie ook prettige feestdagen, ik ben bij mijn broer in Denemarken ... ik spreek snel
    ...grt
  4. Helene Pouw:
    1 januari 2014
    Dank weer voor het mooie verhaal en de foto's. Jullie zijn nu weer in NL.... Beste wensen voor 2014!
  5. Els en Jeroen:
    2 januari 2014
    Ha die Rob, zo ik heb net pas je laatste verhaal gelezen.
    Intussen jullie hoop ik ook weer veilig in ons kikkerlandje....zal wel weer even vreemd zijn. Erg leuk je verslag te lezen en die foto's...wauw! Ik wens jullie het allerbeste voor 2014 en wie weet zien we elkaar some time some where...:-) liefs uit Gouda.
  6. Henny Timmerije:
    3 januari 2014
    Ha die Rob
    Net het allerlaatste reisverslag gelezen. Wat heb ik genoten van al je kleurijke verhalen en foto's. Heel hartelijk bedankt. Leuk ook dat je dit keer het laatste deel van de reis met Sylvia hebt afgelegd. Mooi om samen te delen, ondanks de regen.
    Het rondje Afrika is voorspoedig verlopen. Moge dat in Nederland zo door gaan. Ik wens jullie het allerbeste voor 2014!
    groeten van Henny